Potrzebny odpoczynek w czasie długiej podróży
Coraz większa liczba kierowców, którzy wyruszają w daleką podróż posiada świadomość tego, że powinni regularnie odpoczywać i robić sobie przerwy w czasie jazdy. Taką przerwę mogą oni przeznaczyć na zjedzenie małego posiłku, chwilę drzemki w pokoju hotelowym czy zrobienie potrzebnych zakupów. Niektórzy kierowcy wykorzystują swoją przerwę na wizytę na stacji benzynowej. W czasie takiej wizyty będą mogli zatankować samochód, a także poprosić o zrobienie jego szybkiego przeglądu przez pracowników stacji benzynowej, którzy sprawdzą poziom oleju silnikowego w samochodzie swojego klienta, a także określą, czy używa on oleju o dobrej jakości i doradzą mu, w jaki sposób powinien dbać o swój samochód.
Rola smaru - kilka faktów
Smarowanie ? doprowadzenie smaru stałego (plastycznego), ciekłego (oleju), ciała stałego (np. dwusiarczek molibdenu, grafit) bądź gazowego w miejsce styku współpracujących części maszyn lub urządzeń. Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość oraz na straty mocy (dyssypację). Środek smarny jest częścią konstrukcyjną maszyny. Najkorzystniejsze smarowanie uzyskuje się dzięki środkom smarnym płynnym, gdyż najłatwiej i najprecyzyjniej można je doprowadzić do węzłów tarcia.
Zadania smarowania :
zmniejszanie tarcia,
usuwanie zanieczyszczeń ze współpracujących części,
ochrona przed korozją,
odprowadzenie ciepła z obszaru tarcia,
tłumienie drgań,
amortyzacja obciążeń uderzeniowych,
zmniejszenie luzów i skutków ich powiększania się.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smarowanie
O smarach maszynowych
Smary maszynowe (smar Tovotte'a, Towot, niepoprawnie tabot, tawot1) ? grupa smarów zawierających rafinowane oleje mineralne, zagęszczacze (mydła wapniowe) i wodę jako stabilizator. Stosowane do smarowania łożysk ślizgowych i powierzchni maszyn pracujących w niezbyt wysokiej temperaturze (od ?10 do 60 °C). Odporne na wilgoć2.
Obecnie handlowo dostępne w Polsce smary o nazwie "Towot" oparte są na zagęszczaczu litowym, a ich temperatura pracy zawiera się w zakresie od ?20 °C (lub niżej) do 120 °C (lub wyżej).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar_maszynowy