Serwisowanie samochodu - nie takie proste

orem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach. Historia Pierwsze ślady ws

Serwisowanie samochodu - nie takie proste

Czym jest koło zamachowe?

Koło zamachowe ? koło o dużym momencie bezwładności, wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach.

Historia
Pierwsze ślady wskazujące na wykorzystywanie bezwładności obracającego się elementu do podtrzymywania ruchu, czyli protoplasty koła zamachowego, pochodzą z neolitu. Były używane do gromadzenia energii w kołach garncarskich. Po raz pierwszy zostało opisane przez arabskiego inżyniera Ibn Bassala w XI w. Zastosował on koło zamachowe do gromadzenia energii w pompie wodnej. Podczas rewolucji przemysłowej koło zamachowe było wykorzystywane w silnikach parowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_zamachowe


Sezonowe części samochodowe

Po jakie części samochodowe najczęściej sięgają właściciele samochodów? Jak się okazuje, w zależności od modelu auta i jego wieku istnieją różne potrzeby. Oczywiście, jest też wiele części samochodowych, które są nabywane przez wszystkich kierowców, niezależnie od kupowanego auta. Do takich części należą między innymi sezonowe opony, akcesoria do wycieraczek, które szybko ulegają zużyciu czy inne podobne elementy. Zależnie od potrzeb kierowcy można zainwestować również w tuningowe części do auta, a zamontowanie kilku takich elementów z pewnością sprawi, że nasz samochód nabierze specyficznego charakteru. Popularnością cieszą się także takie części samochodowe, które mogą zwiększyć komfort jazdy pasażera.


Wikipedia o kole zamachowym dwumasowym

W silnikach spalinowych czterocylindrowych (i większych) cykle pracy poszczególnych cylindrów wypełniają niemal całkowicie czas pracy silnika. Takie silniki nie wymagają ciężkiego koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, ale w trakcie cyklu pracy energia nie jest dostarczana równomiernie. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. By zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Jedno z kół zespolone jest z silnikiem, drugie ze skrzynią biegów, zaś elementy sprężyste tłumika drgań zapobiegają przenoszeniu wibracji z silnika na skrzynię biegów.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5% oraz wydłuża czas użytkowania skrzyni biegów i synchronizatorów. Kolejną zaletą stosowania koła dwumasowego jest zmniejszenie opóźnienia przy dodawaniu gazu. Takie rozwiązanie jest jednak droższe od tradycyjnego, ponadto, w wielu przypadkach koło dwumasowe okazywało się elementem o wysokiej awaryjności. Szacuje się, że co czwarty obecnie (2006 r.) produkowany samochód w Europie ma koło zamachowe dwumasowe.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_zamachowe