Poligrafia i DTP- praca
Operator DTP to osoba odpowiedzialna w drukarniach, wydawnictwach i wszędzie tam, gdzie drukuje się materiały w dużych ilościach, za poprawne przygotowanie plików, które będą drukowane. Zadanie w teorii łatwe i proste, jednak jeden mały błąd operatora DTP i nakład kilku tysięcy egzemplarzy gazet może być do wyrzucenia. W takiej pracy wiele rzeczy może pójść nie tak: zmiana papieru na inny, nowa drukarka z innymi tuszami, błędne prze konwertowanie barw. Do tego jeszcze błędy typu literówki, złe umieszczenie jakiegoś elementu czy też po prostu niedopracowanie kilku szczegółów. Wszystko to może się bardzo źle skończyć i przynieść duże straty- jest to więc praca w stresie i napięciu, bo jak coś pójdzie nie tak to zazwyczaj będzie właśnie na operatora DTP.
przestrzeń barw dla druku
Każdy druk musi posiadać wzornik barw, które wykorzystywane są w całym procesie. Nie jest tajemnicą, że tusze są mieszane, aby uzyskać więcej barw. Podstawową przestrzenią barw w druku jest CMYK, na którą składają się kolejno kolory:
C - Cyjan, odcień koloru niebieskiego
M - Magneta, czyli inaczej karmazynowy
Y - Yellow (Żółty)
K - Black (Czarny)
Łączenie tych kolorów umożliwia uzyskanie każdej barwy, którą potem można przenieść na druk np. naklejek, wizytówek czy plakatów. Istnieją różne metody druku i mieszania barw, jednak właśnie CMYK jest tym najpopularniejszym i stosowanym zarówno profesjonalnie jak i w biurowych drukarkach i maszynach wielofunkcyjnych.
Błędy w druku
Jakość wydruku w zakładach poligraficznych musi być na jak najwyższym poziomie, jednak nie zawsze wszystko jest jak należy. Zdarzają się różne usterki i błędy w samym druku, za co odpowiedzialny jest już sam zakład poligraficzny.
Oczywiście sam plik przygotowany do druku musi być odpowiednio obrobiony i sprawdzony przed wysłaniem do realizacji, ponieważ za błędy w pliku, zakład poligraficzny nie odpowiada. Nic dziwnego, ze duże firmy inwestują w operatorów DTP, aby na bieżąco sprawdzali poprawność wysyłanych do realizacji plików. Jest to bardzo ważne, ponieważ każdy taki błąd może sporo kosztować. Dlatego warto wszystko sprawdzać 2 albo nawet 3 razy przed wysyłką.