Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>
Co po wygranej?
Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.
W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.
Dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli różnych organów. W pierwszej kolejności kontrolę sprawują wykonawcy ? dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami jest jawny. Po otwarciu ofert, mogą sprawdzić, czy pozostali wykonawcy popełnili jakieś błędy w złożonych ofertach i ustalić, czy wybór oferty najkorzystniejszej był prawidłowy.
Jeśli nie, w pewnych sytuacjach mogą zwrócić zamawiającemu uwagę na uchybienie, a w innych złożyć odwołanie do KIO ? quasisądu, który rozstrzyga w sprawach zamówień publicznych. Oprócz tego udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli innych podmiotów, np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy podmiotu, który dofinansował udzielenie danego zamówienia publicznego.
Zamówienia z wolnej ręki
Zamówienia publiczne mają na celu właściwą gospodarkę finansową oraz zawieranie odpowiednich umów, które zagwarantują, że cel umowy zostanie wykonany. Wydawanie środków publicznych musi uwzględniać zasady celowości, gospodarności i oszczędności. Jeśli więc dany towar, np. samochód można dostać taniej, to po co przepłacać? Z formalizmem nie można jednak przesadzać, ponieważ np. koszt przeprowadzenia procedury może być nieadekwatny do tego, co chcemy osiągnąć.
W pewnych sytuacjach możemy udzielić zamówienia z wolnej ręki, tj. zawrzeć umowę z pominięciem przetargu, np. gdy z pewnych przyczyn umowa może być zawarta tylko z jednym podmiotem. W przypadku zamówień na niewielkie kwoty ? do wysokości wynikającej z przepisów, w ogóle nie musimy stosować się do przepisów o zamówieniach publicznych.