faza przesuwania
Praca spycharek
W pracy spycharek rozróżnia się 3 fazy:
faza odspajania gruntu (nóż lemiesza poniżej płaszczyzny jazdy)
sposobem płaskim ? lemiesz przez całą drogę odspajania opuszczony jest na tę samą głębokość
sposobem schodkowym ? lemiesz na drodze odspajania dwu- lub trzykrotnie zmienia głębokość (na mniejszą)
faza przesuwania urobku (nóż lemiesza w poziomie płaszczyzny jazdy)
przesuwanie czołowe3
płaskie ? płaszczyzna przesuwania w płaszczyźnie terenu
korytowe ? płaszczyzna przesuwanie poniżej płaszczyzny terenu (wydajność większa nawet o 100%)
przesuwanie boczne
faza rozładunku (nóż lemiesza powyżej płaszczyzny jazdy)
k p s = 1 ? l ? ( 0.01 ? 0.05 ) \displaystyle k_ps=1-l\cdot (0.01\pm 0.05) \displaystyle k_ps=1-l\cdot (0.01\pm 0.05)
Sposoby zmniejszania strat bocznych:
przesuwanie korytowe
metoda zwałów pośrednich ? drogę przesuwu dzieli się na 25-30 m odcinki
zmiana toru przesuwu tak, żeby podczas kolejnego cyklu zgarniać materiał stracony w poprzednim
stosowanie dwóch spycharek jadących w niewielkiej odległości
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka
Wybór maszyn budowlanych
Do właściwego podziału maszyn budowlanych niezbędne jest ich przeznaczenie. Używane są one do różnego rodzaju robót i bardzo ważne przy ich klasyfikacji jest dokładne sprecyzowanie, jaką mają wykonać pracę i co najważniejsze gdzie będzie ona wykonywana. W tym przypadku możemy rozróżnić roboty wykonywane pod wodą, pod ziemią, czy też na powierzchni ziemi. I tak na przykład do maszyn do robót ziemnych możemy zaliczyć koparki, ładowarki, spycharki, czy też zagęszczarki. Roboty wodne zaś wykonywane są między innymi za pomocą różnego rodzaju pomp, rurociągów, jak również wiertnic i wodomiotaczy. Należy także pamiętać, że tych kilka wymienionych maszyn jak i wszystkie pozostałe potrzebują technicznego wsparcia, które jest niezbędne do właściwego funkcjonowania. Zapewniają im to agregaty prądotwórcze, grzewcze, sprężarkowe, a także stojaki czy szalunki. Każdy plac budowy musi być wyposażony w cały zestaw różnorodnych maszyn, aby móc prawidłowo funkcjonować i rzetelnie wykonać zlecone roboty.
Budowa spycharki
Budowa spycharki gąsienicowej
Główne podzespoły spycharki gąsienicowej to:
podwozie gąsienicowe,
rama główna,
nadwozie,
układ napędowy,
hydraulika układu napędowego,
osprzęt roboczy,
hydraulika układu roboczego.
Podwozie gąsienicowe
Podwozie składa się z dwóch ram trakcyjnych o konstrukcji skrzynkowej, które wyposażone są w rolki jezdne, rolki podtrzymujące, koła napinające, koła łańcuchowe, łańcuchy gąsienicowe z płytami gąsienicowymi. Ramy trakcyjne osadzone są na czopach wałów mocowanych do tylnej części ramy głównej oraz do wahliwej belki
stabilizatora.
Rama główna
Rama główne jest to jednolita konstrukcja spawana, utworzona przez połączenie ramy przedniej i tylnej. Do ramy przykręcone zamontowane są: chłodnice, silnik, przekładnia hydrokinetyczna (zmiennik momentu), skrzynia biegów, przekładnie boczne i elementy nadwozia.
Nadwozie
W skład nadwozia wchodzą: osłony boczne, dach silnika, błotniki, zbiornik paliwa, skrzynka akumulatorów, zbiornik układu hydraulicznego, kabina z klimatyzacją, pulpity, zewnętrzna osłona ROPS (ang. Roll Over Protection Structure).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka