Jaki podział mają silniki tłokowe?
Ze względu na czynnik roboczy
silniki spalinowe tłokowe
silniki parowe
silniki pneumatyczne
silniki hydrauliczne
Ze względu na ustawienie cylindrów
silniki rzędowe
silniki widlaste (w układzie V)
silniki gwiazdowe
silniki w układzie przeciwsobnym (?bokser?)
silniki w układach specjalnych: dwurzędowy, X i delta
Ze względu na rodzaj ruchu tłoka
silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym
silnik z tłokami przeciwbieżnymi
silniki z tłokiem obrotowym (?silnik Wankla?)
Ze względu na liczbę suwów w cyklu roboczym
silniki dwusuwowe
silniki czterosuwowe
Ze względu na prędkość obrotową (zakresy prędkości determinujące ten podział są bardzo umowne)
silniki szybkoobrotowe
silniki średnioobrotowe
silniki wolnoobrotowe
Ze względu na średnią prędkość tłoka (zakresy prędkości determinujące ten podział są bardzo umowne)
silniki szybkobieżne
silniki średniobieżne
silniki wolnobieżne
Ze względu na sposób prowadzenia tłoka
silniki bezwodzikowe
silniki wodzikowe lub krzyżulcowe (wodzik dwustronny).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_t%C5%82okowy
Wikipedia o budowie wału korbowego
Budowa wału korbowego
Czopy główne
Czopy korbowe
Przeciwciężar
Tarcza koła zamachowego
Ramię wykorbienia ? łączące czopy
Wał korbowy silnika spalinowego jest drążony, wewnątrz pod ciśnieniem jest tłoczony olej silnikowy smarujący panewki stopy korbowodu oraz czopy główne wału. W przypadku silnika dwusuwowego smarowanego mieszankowo, wał korbowy jest pełny i dzielony celem montażu łożysk tocznych przy czopach głównych i korbowych. Wały silników wysokoprężnych dwusuwowych są wykonane podobnie jak wały silników czterosuwowych (drążone). Wały silników największych (zob. silnik wodzikowy) są wykonywane z oddzielnych elementów i łączone poprzez tarcie na specjalnych prasach o dużej sile nacisku.
Na zakończeniu wału korbowego osadzane bywają elementy takie jak: koła zębate pompy oleju, napędu rozrządu, koła zamachowego, itd.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy
Wizyty w warsztacie samochodowym
Nie każdy z nas miał okazję przynajmniej raz odwiedzić warsztat samochodowy, a miejsce to znają doskonale osoby, które cieszą się posiadaniem własnych pojazdów. Taki specjalistyczny zakład to miejsce, do którego możemy udać się, jeśli w naszym samochodzie pojawiła się usterka lub gdy wymaga on przeglądu. W dziedzinie mechaniki samochodowej zawiera się wiele czynności i konieczna jest tutaj specjalistyczna wiedza z zakresu budowy oraz eksploatacji samochodów. Nie każdy może zostać mechanikiem samochodowym i nie każdy będzie dobrze się sprawdzał w tym fachu, więc wybierając odpowiedni warsztat, powinniśmy dokładnie się zastanowić. Tylko najlepsi specjaliści zapewnią nam fachową pomoc.